02 desember, 2012

Hei sveis


 Frøya koser seg i skogen

Hei igjen folkens, nå er det veeeldig lenge siden jeg har fått rablet ned noe her, faktisk så lenge siden at jeg skammer meg, men en bør jo ha noe og skrive om også da, føler at det blir mye gjenntagelser, men det får så være, vi prøver allikevel.
Vel det har vært høst og jakttid, og vi har fått jaktet en del, men ryggtrøbbel har ødelagt litt av sesongen i år, har ligge rett ut 14 dager med en rygg som har vært helt låst, og deretter vært nødt til og ta det med ro, men etter ti turer oss kiropraktor så fikk vi låst ryggen opp igjen, men noe jakt har det jo blitt.

 Thomas nyter en kopp kaffe på årets kaninjakt.

Helga 30/9 gikk årets kaninjakt av stabelen, og Thomas Frøya og jeg hadde full klaff med været og hadde en nydelig dag på villkaninøya vår, og alle man/hund storkoste seg, Frøya husker godt hva som skjer på denne øya for ho sitrer av glede når vi glir inn i naturhavna her.
Og vi fikk full klaff med jakta også.

Ett lite utvalg av fangsten.

Hele 17 kaniner fikk vi med oss hjem, og fangsten ble godt fordelt mellom hele slekta, selv har vi hatt kanin til middag 2 ganger, og har til en middag til i frysen, og ille gøtt er det og vill anbefale alle som aldri har smakt og prøve.
Etter en dag på kaninøya var Frøya så sliten att ho sovna når vi hold på og laste fangsten opp i båten, det tar på og finne og jage frem kanin, men du verden for en lykkelig hund:).
Ett par tre turer på duegjordet har det også blitt, men her har ikke fangsten blitt så mye og skryte av, en sju åtte duer, er alt, men Frøya syntes det var veldig moro og apportere de.
At Frøya syntes jakt er gøy er det liten tvil om, for ho dirrer av glede vær gang en børse blir tatt frem.
I år har vi også prøvd oss litt på hummerfiske for første gang, og til nybegynnere og være skal vi være fornøyde med fangsten også her.

 Storbror med hummer.

ti teiner ble kjøpt inn, og i løpet av sommer`n har vi tatt vare på noe av makrellen vi har fått til agn, og vi har fått både hummer og krabbe, mest krabbe for og være ærlig, men vi har hummer og krabbe i frysen til ett par familieskalldyraftener.
Og jeg syntes hummerfiske er like spennende som annen jakt, og det er bror enig i, for neste år er han klar for og satse hardere på hummeren.

Ole Jacob fikk være med ut og trekke teiner og var fornøyd med fangsten.

Men jakta er ikke helt over ennå, jeg har enda en par rådyr jeg gjerne skulle fylt fryseren med, og var ute senest i går for og se om jeg kunne lure ett, og hadde faktisk ett i kikkerten, men holdet ble litt i lengste laget (300m) så jeg droppet og skyte, men den jakta varer frem til 23 des så jeg har ennå ett håp.
Eller så er båten tatt på land, det skjedde sist helg, og godt var det for i dag har isen begynt og legge ved brygga, etter to år på vannet trenger den nå litt godt med vask og omtanke, samt full overhaling av motor, så nå blir det sliping av topp og ventiler, innvendig rens, og bytting av alle pakninger og O-ringer, med andre ord motoren blir klargjort for 20 år med ny drift, men den jobben gjør jeg ikke selv, den blir utført av en meget dyktig lokal motormann.
Og sånn det ser ut nå skal jeg og en gammel klassekamerat jeg ikke har sett på 20 år ut på langtur med båten til sommeren, planen er Telemarkskanalen, og jeg håper virkelig dette går i orden så Lars hvis du leser dette, jeg satser på deg :).

 Svoger og Trulte er med på tur.

Ellers så koser vi oss på våre daglige turer i skog og mark, og har innimellom godt selskap på våre turer, med både nevøer svoger og for ikke glemme Per og Oscar, koselig er det og gå tur sammen med dere, og det tror jeg vofsene er enige i.
Vel da har jeg fått rablet ned noe, så vet dere at vi fortsatt lever, så satser vi på at ryggen holder seg god, Frøya var veeeeldig frustrert når matfar ikke klarte og gå turer som normalt.
Kos dere med adventstiden, og ikke la julestresset ta overhånd.
Vennlig hilsen Frøya og Trond.


 








3 kommentarer:

  1. God advent til deg også, nyt gnistrende vinterdager!

    SvarSlett
  2. Så flinke dere er! Frøya er kanskje den eneste fra kullet som får brukt tollerens jaktegenskaper? Kos dere videre i adventstida - og ikke glem å fortelle oss om rådyret når dere fyller fryseboksen!

    SvarSlett
  3. ...og ja, vi sikter mot kanalen og langtur i "MS Makrell-skrekken" =)

    SvarSlett